شماره خبر :٥٤٢٣٠٢

ارسال به دوست نسخه چاپي

تاریخ انتشار خبر : شنبه ٣١ شهريور ١٣٩٧
حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌رفیع در جلسه شورای دانشگاه تربیت مدرس:
اراده الهی بر بقای شور حسینی در طول تاریخ
از بین همه این ویژگی‌ها دو ویژگی تازگی یا ملال‌ناپذیری در همه دورانها و نیز ماندگاری بیش از دیگر ویژگی‌ها برجسته است و به چشم می‌آید. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس گفت: همانگونه که قرآن هیچگاه کهنگی نمی‌پذیرد و ما به هر میزان بیشتر قرآن را می‌خوانیم و یک سوره آن را تکرار می‌کنیم هیچ‌گاه احساس نمی‌کنیم که کهنه است. در حماسه عاشورا نیز با ذکر مصائب حضرت هیچ‌گاه احساس کهنگی و تکرار نداریم.

به گزارش مركز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌رفیع مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس در جلسه شورای دانشگاه ضمن تسلیت ایام عزاداری سیّد و سالار شهیدان و حماسه عاشورا به علت بقای این حماسه بزرگ اشاره کرده و گفت: عده‌ای این سؤال را مطرح می‌کنند که چرا دهه اول محرم این قدر اصرار بر عزاداری باشکوه هست؟ آیا نمی‌شود آن را نداشت یا کم کرد؟ در علت‌یابی بقای حماسه عاشورا باید به مقایسه‌ای بین قرآن و عترت بپردازیم.

وی ضمن بر شمردن برخی از ویژگی‌های قرآن کریم و تطبیق آن با عترت و به‌ویژه امام حسین(ع) افزود: از بین همه این ویژگی‌ها دو ویژگی تازگی یا ملال‌ناپذیری در همه دوران‌ها و نیز ماندگاری بیش از دیگر ویژگی‌ها برجسته است و به چشم می‌آید. همانگونه که قرآن هیچگاه کهنگی نمی‌پذیرد و ما به هر میزان بیشتر قرآن را می‌خوانیم و یک سوره آن را تکرار می‌کنیم  هیچ‌گاه احساس نمی‌کنیم که کهنه است. در حماسه عاشورا نیز با ذکر مصائب حضرت هیچ‌گاه احساس کهنگی و تکرار نداریم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس درباره ویژگی دوم گفت: همانگونه که خداوند اراده کرده است که قرآن بماند و حتی یک حرف آن کم و زیاد نشود، در حماسه عاشورا نیز خداوند اراده کرده است که بماند. این دست ما نیست که بخواهیم این حماسه بماند یا نماند.

وی ضمن مقایسه‌ای بین حماسه عاشورا و شهدای آن با حوادث و وقایع به‌ظاهر بسیار بزرگ‌تر در طول تاریخ قبل و بعد از حماسه عاشورا، مثل قیام توابین، قیام مختار، مثل قیام طفّ و شهدای آن تا ده‌ها میلیون کشته در جنگ‌های جهانی گفت: هیچ یک از اینها در تاریخ نمانده است، مگر در کتابخانه‌ها و قفسه‌های گرد خورده که بسیار بسیار اندک به آن مراجعه می‌شود.

دکتر فلاح‌رفیع در ادامه گفت: حتی ما نمی‌توانیم برای پیامبر خدا و دیگر ائمه(ع) مثل امام حسین(ع) عزاداری کنیم، اگر چه پیامبر خدا(ص) قطعا برتر از امام حسین(ع) بودند و امام علی(ع) و امام حسن(ع) نیز همچنین. بنابراین، بقای عزاداری‌ها و این همه شور و شین‌ها  نیست مگر با اراده الهی  نه خواست غیرخداوند حتی شیعیان مخلص و ارادتمندان. البته اینها توفیق نوکری و خدمتگزاری پیدا می‌کنند. کسانی که لیاقتی دارند در این دستگاه برای خدمت راه داده می‌شوند. اما اصل بقاء به دست غیرخدا نیست. لذا این چشمه جوشان همچنان در طول تاریخ به پیش می‌رود و روز به روز و سال به سال این موج گسترده‌تر می‌شود.

وی ضمن اشاره به یک نکته گفت: این نکته هم مهم است که  همانطور که امام علی(ع)درباره قرآن می‌فرماید؛ خدا را خدا را درباره قرآن. خدا را درباره قرآن در نظر بگیرید. نکند که دیگران در عمل به قرآن بر شما پیشی بگیرند. درباره ائمه(ع) نیز واقعیت همینطور است که چه بسا دیگرانی که شیعه و حتی مسلمان هم نیستند اما با شناخت ائمه ما به ویژه حماسه بزرگ عاشورا و امام حسین(ع) مجذوب این حماسه شوند. اما ما خدای ناکرده بر اثر القائات و شبهات عقب بمانیم. در این زمینه باید با افتخار به پیش برویم و فعالانه نیز به پیش برویم نه منفعلانه.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: دیگران حتی غیر مسلمانان اعم از اندیشمندان و انسان‌های عادی پس از آشنایی با این حماسه عظیم به آن گرایش پیدا کرده‌اند و خود را در معرض فضایل آن قرار داده‌اند نکند ما در این زمینه عقب بمانیم.

دکتر فلاح رفیع در پایان به همه مدیران دانشگاه توصیه کرد با مشارکت در این مراسم هم خود از فیض این مجالس محروم نمانیم و هم موجب تشویق دیگران باشیم تا فضیلت مشارکت دیگران برای ما نیز نوشته شود.

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




آرشيو