شماره خبر :٥٤٨٧٢١

ارسال به دوست نسخه چاپي

  تاریخ انتشار خبر : يکشنبه ٣٠ دی ١٣٩٧
 
دکتر محمد حسین رجبی دوانی در کارگاه دانش‌افزایی دانشگاه ایلام:
یکی از سنت‌های اجتناب ناپذیر در قرآن کریم، سنت رایج و فراگیر امتحان است
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) با اعلام اینکه عبرت‌های زیادی بعد از رحلت پیامبر(ص) رخ داد، بیان کرد: سنت‌های الهی که در قرآن کریم بیان شده اجتناب ناپذیر است و یکی از این سنت‌های رایج و فراگیر سنت امتحان است.

به گزارش مركز ارتباطات و اطلاع ‌رسانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها،  با هماهنگی و برنامه‌ریزی دفتر هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ایلام، کارگاه دانش‌افزایی با موضوع «عبرت‌هایی تاریخی» با تدریس دکتر محمد حسین رجبی دوانی از اساتید مطرح کشور و عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع)، با حضور حجت‌الاسلام غیاثی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ایلام، حجت‌الاسلام یعقوبی معاون نهاد و جمعی از اساتید، عصر دیروز در محل سالن فرزانگان برگزار گردید.

حجت‌الاسلام غیاثی، ضمن خوش‌آمدگویی به دکتر دوانی و تشکر از حضور اساتید حاضر در این جلسه، به ماهیت علم تاریخ اشاره کرد و تأکید کرد: بسیاری از تجارب بشری در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی در قالب عبرت و حکمت در قرآن کریم انعکاس یافته و به‌واسطه اینکه ما در صدد رسیدن به تراز انقلاب اسلامی هستیم، نیازمند بهره‌گیری از این عبرت‌ها می‌باشیم.

در ادامه دکتر رجبی بحث خود را با تمایز معنایی و مفهومی دو واژه «عبرت» و «درس» آغاز کرد و بیان داشت: دو واژه عبرت و درس را بیشتر اوقات به‌عنوان مترادف به کار می‌بریم، در حالی که درس به آموزه‌ها و جریان‌های صالح و مثبت اطلاق می‌شود و عبرت به جریان‌ها و آموزه‌های منفی اختصاص دارد.

وی به رویدادهای عصر رسالت رسول خدا(ص) اشاره کرد و اظهار داشت: در زمان رسالت پیامبر(ص) کسانی که به ایشان ایمان آوردند، دارای عملکرد مثبتی بودند و اگر معدود افراد ناصالحی هم حضور داشتند در طی زمان اصلاح شدند. در این دوره اولین نافرمانی در جنگ احد رخ داد. زمانی که پیامبر(ص) به گروهی از کمانداران دستور دادند تا تنگه پشت سر سپاه اسلام را حفظ کنند، اما علی‌رغم تأکید ایشان، کمانداران برای کسب غنیمت سرپیچی کرده و تنگه را ترک کردند و برای همین مشرکان تنگه را دور زدند و از پشت سر به سپاه مسلمانان حمله کردند و ضربات سختی را به آنان وارد نمودند.

دکتر رجبی با اعلام اینکه عبرت‌های زیادی بعد از رحلت پیامبر(ص) رخ داد، بیان کرد: سنت‌های الهی که در قرآن کریم بیان شده اجتناب ناپذیر است و یکی از این سنت‌های رایج و فراگیر سنت امتحان است. خداوند در سوره مبارکه عنکبوت در آیات دوم و سوم به این سنت اشاره کرده است: « أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لا یُفْتَنُونَ وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَلَیَعْلَمَنَّ الْکَاذِبِینَ»، «آیا مردم گمان کردند همین که بگویند: «ایمان آوردیم‏»، به حال خود رها می‌‏شوند و آزمایش نخواهند شد؟! ما کسانى را که پیش از آنان بودند آزمودیم (و اینها را نیز امتحان می‌کنیم); باید علم خدا درباره کسانى که راست می‌‏گویند و کسانى که دروغ می‌‏گویند تحقق یابد!»

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع)، تصریح کرد: اگر امتحان الهی نباشد، معلوم نیست ایمان و ادعای چه کسی درست و غلط است و در امتحان است که ابوذرها و سلمان مشخص می‎گردند.

دکتر رجبی با اشاره به اینکه رحلت پیامبر مکرم اسلام(ص) امتحان بزرگی برای امت اسلام بود، گفت: پیامبر(ص) در واقعه غدیر خم،  حضرت علی(ع)  را به‌عنوان جانشین خود معرفی کرد و از همه حضار هم بیعت گرفت، اما زمانی که آن حضرت رحلت نمود و امام علی(ع) و چند نفر دیگر مشغول غسل و کفن حضرت بودند، شماری از اصحاب  اجتماعی در ثقیفه بنی‌ساعده تشکیل دادند و بحث جانشینی را مطرح نمودند. انصار خود به دو قبیله بزرگ اوس و خزرج تقسیم می‌شدند و سابقه درگیری و نزاع های خونین را داشتند که به نعمت اسلام از میان برداشته شد و کینه‌ها و دشمنی‌ها را کنار گذاشتند و یاری‌گر پیامبر(ص) و مهاجرین شدند و به این دلیل «انصار» نام گرفتند. خداوند انصار و مهاجرین  را با رحلت پیامبر(ص) مورد امتحان قرار داد که در این امتحان جمع کثیری مردود و تنها عده‌ای قلیل (همان ۱۲ نفری که در خانه علی و فاطمه بودند) سربلند بیرون آمدند. بعد از جریان  ثقیفه اتحاد و برادری بین اوس و خزرج از بین رفت و وضعیت دوران جاهلی دوباره پدید آمد و درگیری‌ها و جنگ و نزاع دوباره شکل گرفت. برادری‌ها به کینه و نفرت تبدیل شد، ارزش‌های اسلامی رنگ باخت، بدعت‌ها در دین پدید آمد و جامعه اسلامی متضرر شد. جهاد به غارتگری و لشکر کشی تبدیل  و شهادت در راه خدا به طمع به غارت و مال دیگران مبدل گشت.

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع)، تأکید کرد: حادثه ثقیفه بنی‌ساعده و نتایح آن که بسیاری از افراد عاقبت خود را در آن تباه کردند، عبرت بزرگی است که باید به دقت تجزیه و تحلیل شود.

وی با اشاره به استقرار خلافت امام علی(ع) بعد از بیست و پنج سال از رحلت رسول خدا(ص) گفت:  بعد از ۲۵ سال مردم به امام علی(ع) روی آوردند و با ایشان بیعت کردند. امام(ع) تلاش کرد تا انحرافات و بدعت‌های ایجاد شده را اصلاح و مسیر جامعه را به دوران پیامبر(ص) برگرداند، اما افرادی که در طی این ۲۵ سال به انحرافات عادت کرده بودند، مانع شدند و سه جنگ جمل، صفین و نهروان را بر آن حضرت تحمیل کردند.

دکتر رجبی تاکید کرد: از حوادث، رویدادها و فتنه‌های دوران خلافت امام علی(ع) باید عبرت گرفت که اگر عبرت گرفته نشود، ارزش‌ها دگرگون شده و تعالی و رشد رخ نخواهد داد.

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع)، با اشاره به عبرت‌های دوره امامت امام حسن(ع) بیان کرد: خیانت خواص و نافرمانی و سستی مردم کوفه و تحمیل صلح بر امام حسن(ع) توسط معاویه عبرت‌آموز است و باید با شناخت درست، درس‌های لازم را در این زمینه فراگرفت.

دکتر رجبی با تأکید بر اینکه در دوران امامت امام حسین(ع) امتحانات بزرگتری رخ داد، اظهار داشت: امام حسین(ع) رسالت شرعی داشت تا دوباره مسیر رشد و تعالی را زنده و منکرات را اصلاح و مسیر جامعه را به دوران پیامبر(ص) برگرداند. ابتدا مردم کوفه بزرگترین شهر جهان اسلام با ارسال بیش از ۱۸هزار نامه از امام(ع) خواستند به آنجا بیاید، تا با ایشان بیعت کنند. امام(ع) مسلم بن عقیل را به‌عنوان نماینده خود به کوفه فرستاد که با حضور عبیدالله بن زیاد، مردم متفرق شده و بیعت خود را پس گرفتند و مسلم را با فجیع‌ترین وضع به شهادت رساندند.

وی افزود: بعد از شهادت مسلم، قیام عاشورا نیز امتحان بزرگی برای مردم مدینه، مکه و کوفه بود تا امام زمان خود را یاری کنند، اما فقط عده‌ای کم همراهی کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع)، تأکید کرد: عاشورا امتحان و عبرت بزرگی بود که امت اسلام همراهی نکرد و بعد از آن به بلاهای بزرگی گرفتار شد. در سال  ۶۲ هجری مردم مدینه تاوان سختی پس دادند. یزید شهر مدینه را به آتش کشید و با کشتار و هتک نوامیس،  فجایعی را مرتکب شد که انسان از گفتن  آنها شرم دارد.

دکتر رجبی، افزود: در سال ۶۳ هجری مکه حرم امن الهی، تاوان پس داد و لشکریان یزید کعبه را به آتش کشیده و ویران کردند. در همین راستا کوفه ۲۰ سال گرفتار  حجاج بن یوسف ثقفی خونریز شد که از هیچ جنایتی ابا نکرد و همه‌ی اینها عبرت‌های درس‌آموزی برای جامعه اسلامی در عدم همراهی با ولایت و اهل‌بیت(علیهم السلام) به همراه دارد.


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




آرشيو