دوشنبه ٠٣ تير ١٣٩٨

 


شماره خبر :٥٥٥١٠٢

ارسال به دوست نسخه چاپي

  تاریخ انتشار خبر : يکشنبه ١٩ خرداد ١٣٩٨
 
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور آذربایجان‌شرقی:
اساتید و مربیان باید واجد ویژگى‌هاى لازم جهت الگودهى به دانشجویان باشند
حجت‌الاسلام جلیلی گفت:اساتید و مربیان باید واجد ویژگى‌هاى لازم جهت الگودهى به دانشجویان باشند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام دکتر جلیل جلیلی، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه پیام‌نور آذربایجان‌شرقی با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با اساتید دانشگاه‌ها در ماه رمضان گفت: اساتید انقلابى رسالت جریان‌سازى فكرى و فرهنگى در دانشگاه‌ها را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: گرایشات فكرى و فرهنگى و حتى سبك زندگى و رفتارى استاد مى‌تواند اثرى جدى بر دانشجویان و اثرپذیران آن‌ها داشته باشد، اگر قرار است اساتید چنین وظیفه‌اى را به‌عهده بگیرند و اثرگذار در جریان‌هاى فكرى و فرهنگى در محیط‌هاى علمى و دانشگاهى باشند، الزاماتى دارد که باید ملاحظه شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور آذربایجان‌شرقی با تاکید به برخوردارى استاد از ویژگى‌هاى یك استاد شایسته افزود : معلم، آموزگار، مربى، استاد و یا هر اسمى كه بر آموزش‌دهنده و تربیت‌كننده‌ى یك نظام آموزشى و تربیتى بنهیم، آنچه مهم است این است كه مربیان چنین فضاهایى، باید واجد ویژگى‌هاى لازم جهت الگودهى باشند. كسى‌كه خود واجد خصوصیات و ویژگى‌هاى مورد نظر آن نظام تربیتى و تعلیمى نیست، نمى‌تواند استاد خوبى براى آن مجموعه و نظام تربیتى باشد. باید منش او و رفتار او تعین یافته و تشكل یافته‌ى ارزش‌ها باشد. چنین استادى است می‌تواند مؤثر باشد.

وی همچنین حضور فعال و مستمر استاد در دانشگاه‌ را از ضرورتهای تاثیرگذاری دانسته و تصریح کرد: یكى از الزامات ساده ولى بسیار مهم در این زمینه این است كه استاد باید در دانشگاه حاضر باشد. این نكته كه اساتید نباید فقط در دانشگاه به تدریس مشغول باشند و باید رابطه‌اى با محیط كار و اجتماع داشته باشند تا بتوانند هم جنبه‌هاى اجتماعى علوم خود را بشناسند و هم براى رابطه برقرار كردن میان عرصه‌ى دانشگاه و عمل به آن علوم توانمند شوند، سخن درستى است. اما نباید این نكته به گونه‌اى اجرا شود كه اساتید در دانشگاه حضور و بروز فعالى نداشته باشند. اساتیدى كه فقط در دانشگاه تدریس مى‌كنند و حضور دیگرى در میان دانشجویان خود ندارند، نمی‌توانند اثر جریان‌سازى فكرى یا فرهنگى جدى داشته باشند.

دکتر جلیلی ارتباط دوسویه استاد و دانشجو براى زمینه‌سازى جریان فكرى و فرهنگى‌ را لازمه موفقیت خواند و تاکید کرد: نباید رابطه‌ى دانشجو و استاد به كلاس درس محدود شود. استادى كه فقط به كلاس درس مى‌آید و مى‌رود و نهایت رابطه‌ى او با دانشجویان در همان كلاس درس خلاصه مى‌شود نمى‌تواند اثر جریان‌سازى و اثر گذارى فرهنگى و فكرى داشته باشد. كلاس درس هر چند لازم و ضرورى است، اما نمى‌تواند جاى فعالیت‌هاى غیر رسمى و ارتباط دوستانه‌ى میان دانشجو و استاد را بگیرد. اصولا تربیت حاصل دوستى و ارتباط است و نمى‌توان توقع داشت كه تربیت كه مقوله‌اى كاملا زمان بر است، صرفا در یك ترم تحصیلى و نهایتا چند ترم محدود صورت گیرد.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه پیام‌نور آذربایجان شرقی رابطه اساتید انقلابى با ‌تشكل‌هاى دانشجویى را حلقه مفقوده ارتباط این دو مجموعه دانشگاه عنوان و اضافه کرد: تشكل‌هاى دانشجویى مى‌توانند نقشى اساسى در ایجاد رابطه‌ى غیر رسمى و خارج از كلاس درس با اساتید ایجاد كنند و نبود این ارتباط خیلی وقتها منجر به تصمیمات ناپخته تشکلها در برهه‎های حساس می شود، لذا بدون ارتباطها و نقش واسطه‌اى آن‌ها ارتباطات رسمى اساتید و دانشجویان بازدهى لازم را نخواهد داشت.

جلیلی نقش اساتید را در راه اندازى كرسى‌هاى آزاد اندیشى و پاسخ به سوالات و شبهات‌ برجسته دانسته و تصریح کرد: از الزامات دیگر شكل‌گیرى جریان‌هاى فكرى و فرهنگى در دانشگاه‌ها شكل‌گیرى جلسات و كرسى‌هاى پاسخ به سوالات و شبهات است. رهبر معظم انقلاب اسلامى وقتى در ابتداى انقلاب از سوى حضرت امام خمینى(ره) براى فعالیت در دانشگاه تهران مشخص شدند، كار را با همین جلسات پاسخ به شبهات و سوالات دانشجویان به‌صورت منظم در دانشگاه آغاز كردند. روحیه پرسشگرى دانشجویان با این حركت هماهنگى بسیارى دارد و نیاز آن‌ها به یافتن مكان مناسبى كه در آن شبهات آن‌ها شنیده شود باعث مى‌شود آن‌ها به‌طور معمول به چنین جلساتى واكنش مثبت نشان دهند. اساتید مى‌توانند با كار گروهى و گاه دعوت از متخصصان تلاش كنند تا به شبهات مطرح شده پاسخ دهند.

برای این خبر نظری ثبت نشده است