شماره خبر :٥٣١٧٩٢

ارسال به دوست نسخه چاپي

تاریخ انتشار خبر : يکشنبه ١٢ آذر ١٣٩٦
در قالب اردوی فرهنگی- آموزشی برگزار شد؛
کارگاه آموزشی «اصول کار تیمی» و « سواد رسانه» ویژه اعضای طرح توانمندسازی فرهنگی
دومین اردوی طرح توانمندسازی فرهنگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با هدف آشنایی اعضای این طرح با مباحث « اصول کار تیمی » و « سواد رسانه » در محل اردوگاه فرهنگی-آموزشی ایثار برگزار شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها،در بخش صبحگاهی برنامه های این اردو، کارگاه « اصول کار تیمی» به صورت تئوری - عملی و در قالب کارگروه های پنج نفره با نظارت دکتر سعید قاسمی ( کارشناس برنامه ریزی فرهنگی) برگزار شد و در خلال آن از دانشجویان خواسته شد مجموعه فعالیت هایی را در راستای شناخت هر چه بهتر اصول و روش های کار جمعی انجام دهند.

تعامل و تقسیم کار؛ مهمترین شاخصه کار جمعی

در بخش تئوری این کارگاه آموزشی، دکتر قاسمی ضمن برشمردن شاخصه های کار جمعی، مهمترین آنها را " تعامل، همکاری و تقسیم کار " بین اعضای گروهِ هدف معرفی و تاکید کرد: چنانچه این شاخصه ها در فرایند فعالیتهای گروهی بخوبی محقق شود، موضوع « سینرژی » یا هم افزایی که به تعبیری افزایش توانایی و ظرفیت ها با کمترین هزینه و بیشترین بازدهی است اتفاق خواهد افتاد.

وی همچنین، با اشاره به ضرورت وجود تفکر گروهی در فرایند کار جمعی گفت: افراد برخوردار از این تفکر،

1- مشورت را به عنوان یک اصل در فعالیتهای گروهی قرار می دهند

2- از نظرات دیگران استقبال می کنند

3- بدی های خود را اصلاح کرده و قدردان کمک دیگران هستند

4- اشتباهاتشان را می پذیرند و عذر خواهی می کنند

5- نقاط قوت یکدیگر را تقویت و تشویق می‌کنند و مسئولین و بزرگترها را تکریم و احترام میکنند.

ضرورت توجه به آثار واقعی رفتارها در فضای مجازی

در بخش عصرگاهی برنامه‌های اردو، کارگاه آموزشی « سواد رسانه» با حضور رضا دانشمندی کارشناس حوزه ارتباطات و رسانه برگزار شد که در آن به اهداف و رویکردهای رسانه ای در ارائه محتوا و  رفتار مخاطبان در مواجهه با این رویکردها و نیز آثار این رفتارها اشاره گردید.

استاد دانشمندی در این کارگاه اموزشی تاکید کرد: رسانه امری سازه ای و ساختگی است که متاثر از اهداف تجاری، سیاسی، اجتماعی و... می تواند رویکردهای متفاوتی را در خصوص یک موضوع اتخاذ و در محیط پیرامون نشر دهد،  اما آنچه مهم است آگاهی و دقت مخاطب نسبت به صحت و سقم این رویکردهاست.

وی افزود: مخاطب می تواند با پیگیری یک مطلب واحد، از منابع گوناگون صحت یا نادرستی آن را تا حد زیادی تعیین کند و قبل از حصول این امر لازم است از موضع گیری و انتقال مطلب به دیگران بپرهیزد؛  چرا که این امر هم از جهت اخلاقی ناپسند است و هم این امکان وجود دارد که پیگردهایی متوجه رفتار فرد باشد.

دانشمندی همچنین به حضور طولانی مدت افراد در فضاهای رسانه ای و شکل گیری ارتباطات بدون چارچوب در این فضا اشاره کرد و گفت: برخی کاربران با این تصور که فعالیت و ارتباطات انان در فضایی مجازی شکل گرفته، هر نوع رفتار و عملکردی را بدون توجه به مخاطرات آن در این فضا انجام می دهند و از این نکته غافل اند که فعالیت آنان در فضای مجازی، اثاری واقعی دارد و تمام این رفتارها تحت کنترل و نظارت سرورهای خاصی است که ممکن است بعدها علیه او بکار گرفته شود.

 

این کارشناس حوزه رسانه در پایان با اشاره به مفهوم سواد رسانه گفت: یکی از نشانه های انسان باسواد در حوزه رسانه آن است که اطلاعات شخصی و مهم خود را در تلفن همراه خود قرار نمیدهد و برای امنیت بیشتر تلفن خود نکات امنیتی از جمله رمز و قفل گوشی را فعال می سازد؛ امری که علیرغم سهولت ان مورد سهل انگاری بسیاری از ما قرار می گیرد.

 

انتهای پیام/

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




آرشيو