شنبه ١٦ آذر ١٣٩٨

 


شماره خبر :٥٥٧١٣٥

ارسال به دوست نسخه چاپي

  تاریخ انتشار خبر : يکشنبه ٦ مرداد ١٣٩٨
 
به میزبانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد:
ششمین جلسه از سلسله نشست‌های بیانیه گام دوم انقلاب با موضوع «عدالت آموزشی»
ششمین جلسه از سلسله نشست‌های بیانیه گام دوم انقلاب با موضوع «عدالت آموزشی» و با حضور جمعی از اساتید دانشگاه‌ها در ساختمان مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ششمین جلسه از سلسله نشست‌های بیانیه گام دوم انقلاب با موضوع «عدالت آموزشی» و با حضور جمعی از اساتید دانشگاه‌ها در ساختمان مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

عدم استمرار و پایمردی دلیل بسیاری از ناکارآمدی‌ها است
حجت‌الاسلام صالحی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این نشست با بیان اینکه باید به‌شدت از کلیشه‌ای پرداختن به بیانیه گام دوم پرهیز کرد، گفت: باید به مولفه‌های راهبردی که در بیانیه گام دوم توسط رهبر معظم انقلاب به جامعه ارمغان داده شده است، مخصوصا در بخش توصیه‌ها که ناظر به آینده است توجه ویژه‌ای کرد.

وی ادامه داد: تاکید مقام معظم رهبری بر این بوده که ما این مولفه‌ها را به گفت‌وگو بگذاریم، تا بتوان به این مولفه‌ها شکل جریان‌ساز داد. در راستای این نگاه برنامه‌ریزی‌هایی در دستگاه‌های مختلف صورت گرفته که امیدواریم شعاری نباشد و به برنامه‌های اثرگذار و اقدامات مؤثر و علمی منتهی شود و آن را به یک سرمایه اجتماعی در متن جامعه تبدیل کند. وظیفه ما هم این است که در حوزه جریان‌سازی نخبگانی کمک کنیم.


حجت‌الاسلام صالحی یادآور شد: یکی از توصیه‌هایی که در بیانیه وجود دارد، مسئله عدالت است و به نظر می‌رسد شاید سخت‌ترین آنها در تبیین مولفه‌ها و از آن سخت در اجرای آن، از بین توصیه‌های هفت گانه که در بیانیه آمده، عدالت باشد.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به مسئله عدالت آموزشی اظهار داشت: آموزش یکی از مولفه‌های بسیار مهم در بحث تحقق عدالت است، برای اینکه آموزش در قدرت‌سازی موثر است و هم در تولید ثروت و هم در تولید قدرت تاثیر مستقیم دارد.

وی با اشاره به رابطه آموزش و تحقق عدالت گفت: خود مبارزه با فساد نیازمند مقدماتی از جمله آموزش است و نوع نگاه حاکم بر آموزش می‌تواند در تعریف فساد اثرگذار باشد. پس آموزش اثرگذاری بنیادین با تحقق عدالت دارد.

صالحی عدم استمرار و پایمردی را مانع بسیاری از ناکارآمدی‌ها دانست و اظهار داشت: فقدان قوانین عادلانه قطعاً زمینه‌ساز فساد و ناعدالتی خواهد بود. مجریان ناعادل و بی‌تقوا در کنار این مسئله اثرگذار هستند. نظارت و آگاهی‌های مردمی و تشکل‌های مردم نهاد و تشکل‌های دانشجویی می‌تواند در این زمینه کمک کند. خود گفتمان عدالت باید مورد توجه قرار گیرد و از نگاه تک‌بعدی به عدالت پرهیز شود و به‌صورت جامع به عدالت نگاه شود.

وی ضمن اشاره به بی‌عدالتی‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و مدارس، تصریح کرد: به نظر می‌رسد امروز اثرگذاری پژوهش‌ها از حوزه آموزش کمتر نیست، چون این پژوهش‌ها بعدها تبدیل به صنعت و سازمان‌های اثرگذار در جامعه می‌شوند. لذا این ضرورت وجود دارد که در کنار هم به این مسائل بپردازیم.

نکات تحلیلی بیانیه گام دوم در قالب مقالات پژوهشی و پایان‌نامه‌ به دانشگاهیان پیشنهاد شود
در ادامه دکتر محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری این جلسات در خصوص بیانیه گام دوم در نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: ‌پیشنهاد بنده این است که خلاصه‌ای از مواردی که در این جلسات تا کنون گفته شده به نمایندگان مجلس داده شود تا بتوانیم از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما چند محور اصلی در بیانیه داریم؛ یکی محور ابعاد تحلیلی است که مقام معظم رهبری از گذشته به اکنون و آینده تحلیلی را ارائه کرده‌اند. پیشنهادم این است که این موارد که جنبه تحلیلی دارد مورد بحث قرار گیرد و در قالب مقالات پژوهشی و پایان‌نامه‌ها پیشنهاد شود.


فرهنگی افزود: محور دیگر آن مسائلی است که نیاز به اقدامات اجرایی دارد، مانند استفاده از جوانان در مدیریت‌ها که البته منظور استفاده از افراد ناپخته و غیرمربوط و غیرمصلح در جایگاه‌های حساس نیست.

انتقاد عضو هیات علمی دانشگاه تهران از تاثیرات منفی سیاست‌های نئولیبرالی در دانشگاه
دکتر احمد نادری عضو هیئت علمی گروه مردم شناسی دانشگاه تهران گفت: هدف دانشگاه تربیت انسان است؛ یعنی هدفی که جمهوری اسلامی دنبال می‌کند و امام به آن تاکید داشت. ما با سیاست‌های نئولیبرالی که وجود دارد کم‌کم به سمت دانشگاه خراب‌آباد حرکت کرده‌ایم که از اوایل دهه ۷۰ رخ داد و الآن اوج آن را می‌بینیم.

وی ادامه داد: یک پیام دوگانه هم در درون حاکمیت داریم می‌بینیم یعنی یک جاهایی هنوز گفته می‌شود رسالت دانشگاه تربیت انسان است و انسان‌های متعالی باید تربیت شوند که منطق اسلام و انقلاب اسلامی را درک کنند، از یک طرف هم داریم بی‌حساب و کتاب پول می‌گیریم و کسی که پول‌های آنچنانی خرج می‌کند تا این مدارک را بگیرد قاعدتا به دنبال این است که پول‌ها را از جای دیگری در آینده بیاورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: اینکه می‌گوییم در بحث آموزش دقیقا داریم مانند آمریکا می‌شویم به خاطر همین موضوع است و این پیام دوگانه که در درون حاکمیت شکل گرفته چنین چیزی را موجب می‌شود.


نادری خاطرنشان کرد: چیزی که دارد در کف دانشگاه اتفاق می‌افتد این است که دانشجویان باید برای آموزش پول بدهند و بعدا هم باید بروند این پول را از جایی دربیاورند و ما باید این دوگانه را در سطح کلان حل کنیم و باید به دانشگاهی برگردیم که آدم تربیت می‌کند و مسئولیت اجتماعی می‌پذیرد، ولی متاسفانه مسئولیت اجتماعی دانشگاه را نادیده می‌گیریم.

وی تصریح کرد: کلیت آموزش ما از پیش‌دبستانی تا دانشگاه درگیر این قبیل سیاست‌های مالی است و به نحوی در این خصوص سیاست‌گذاری شده که تغییر این سیاست‌ها چون افرادی را دچار تعارض منافع می‌کند، سخت و دشوار است.

نادری در پایان افزود: بحث پژوهش ما هم تبدیل شده به نوعی صنعت؛ یعنی تبدیل شده به یک خط تولید که از خیلی‌ها ازخروجی آن راضی هستند و یک سری کاسب هم دارند در این صنعت کاسبی می‌کنند. نکته دیگری هم که اینجا مطرح است، بحث شفاف سازی آنها است؛ یعنی هیچ وقت در یک سامانه‌ای شفاف نشده است که چه کسی، چه پژوهش‌هایی را با چه مبالغی انجام داده است، کسانی هم که در یک برهه شعار شفافیت دادند، پشیمان شدند.

مردم ما سال گذشته ۱۰ هزار میلیاردتومان به مدارس دولتی پول دادند
سیدمجید حسینی عضو هیأت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران در این جلسه گفت:‌ ما به فضایی رسیده‌ایم که فاصله تحصیلی دانش‌آموزانی که در سیستان و بلوچستان هستند با کسانی که در تهران هستند ۵۷ برابر است. این اوج فاصله طبقاتی است.

وی با بیان اینکه دلیل این فاصله طبقاتی در سطح سیاسی و سیاستی است و در بحث سطح تکنیک نیست، گفت: ‌دولت‌های لیبرال و نئولیبرال یک سیاست مرکزی دارند که بر اساس آن برای حوزه‌هایی مانند آموزش و درمان برای خودشان یک بخش خصوصی می‌گیرند و خدماتی که دولت در آن رابطه مسئولیت دارد را می‌دهند به بخش خصوصی و این بخش خصوصی آنها را گرانتر به مردم می‌فروشد که یکی از آنها مدارس غیرانتفاعی در ایران است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: این سیاست‌ها از سال ۱۳۷۰ در ایران به‌صورت جدی پیاده و اجرا شده است. جالب است در این زمینه هیچ دولت و مجلسی از اجرای این سیاست‌ها و بخش آموزش فروگذار نکرده است.


وی گفت: در این حوزه در سال‌های اخیر سیاست‌هایی مهم پیاده شده که نتایج وحشتناکی در اختلاف طبقاتی و نابرابری ایجاد کرده است. اول قانون مدارس غیرانتفاعی که شورای نگهبان آن را رد کرد و مجمع دوره آقای هاشمی آن را تصویب کرد و الآن ۱۵ درصد مدارس کشور غیرانتفاعی است و مردم ایران سال گذشته ۲۰هزار میلیارد تومان این به مدارس پول داده‌اند، در حالی که بودجه آموزش و پرورش ۳۵هزار میلیارد تومان بیشتر نبوده است.

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به خصوصی سازی مدارس دولتی گفت: در سال گذشته مردم ایران فقط به مدارس دولتی ۱۰هزار میلیارد تومان پول داده‌اند. این مبلغی است که کارتخوان کشیده اند و نه مبلغی که به صورت غیررسمی داده شده است. به این بهانه‌ که مدرسه خرج دارد.

وی ادامه داد  ‌با یک جمع‌بندی پرداختی مردم در سال گذشته در مدارس غیرانتفاعی یا غیردولتی با مدارس دولتی، می توان نتیجه گرفت که مردم ۳۸هزار میلیارد برای آموزش و پرورش پول داده‌اند؛ آموزشی که در قانون آمده باید رایگان باشد! که این نشان می‌دهد که دولت ایران کمتر از ۵۰ درصد هزینه‌های آموزش و پرورش را داده است.

وی اظهار داشت: در قانون مدارس غیرانتفاعی برای مناطق کم‌برخوردار در نظر گرفته شده است، ولی به هیچ وجه در مناطق کم‌برخوردار مدرسه غیرانتفاعی تاسیس نشده است و الان ۷۰ درصد مدارس مناطق ۱،‌۲ و ۳ تهران غیرانتفاعی هستند.

حسینی اضافه کرد: قوانین نوع دوم به دانشگاه آزاد غیرانتفاعی و خصوصی کردن آموزش عالی معطوف شده است. در کشوری که در قانون اساسی آن نوشته شده آموزش عالی تا حد خودکفایی و آموزش عمومی سراسر رایگان است، صرفا ۱۵درصد دانشجویان دانشجوی دولتی هستند و مابقی در دولت آقای هاشمی در دانشگاه آزاد  دردولت احمدی‌نژاد دردانشگاه پیام نور  ودردولت آقای روحانی هم دانشگاه های دولتی در حال خصوصی سازی به بهانه‌های مختلف هستند.

وی افزود: نوع سوم سیاست‌های سهمیه است. ما جدای از سهمیه‌های دولتی درستی که داریم ۱۹ گونه سهمیه در رشته‌های دانشگاهی داریم و در برخی دانشگاه‌ها تا ۵۰ درصد سهمیه دارند. این یعنی فرزند من به‌عنوان عضو یک هیأت علمی می‌تواند دانشگاه زابل قبول شود و دانشگاه تهران درس بخواند. این را دیوان عدالت اداری سال ۸۸ لغو کرد و برخلاف قانون اساسی تشخیص داده، ولی ۲ ماه بعد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و برای ۸۰هزار نفر از اعضای هیأت علمی این مجوز نقل و انتقال با قواعدی وجود دارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نکته بعدی واگذاری موسسات کنکور به بخش خصوصی بود. گفته شد ۸هزار میلیارد تومان مردم سال گذشته به مافیای کنکور پول داده‌اند. نمی‌دانم عدد درست است یا نه ولی ۸۰۰۰ میلیارد تومان مافیای کنکور به مردم کتاب فروخته است. این در حالی است که کاغذ و ارز دولتی گرفته و هزار کار دیگری کرده که این ۸۰۰۰ میلیارد تومان را تست کنکور بفروشد که صرفا زباله است.

وی گفت: دولت در سیستان وبلوچستان ۲۲هزار معلم خرید خدمت دارد که ۵۸۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند، آن هم با ۳ تا ۴ ماه تاخیر که این ۲۲هزار معلم در وضعیتی زندگی می‌کنند که دانشگاه تهران در همین سال اخیر ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه توسعه گرفته است!

حسینی اضافه کرد: چنین اتفاقاتی در دولت‌های لیبرال نسبت به واگذاری مسئولیت‌های خودشان رخ می‌دهد، مثلا در صنعت، در واردات و...، ولی دولت‌های لیبرال راضی نمی‌شوند آموزش و پرورش و درمان را ویران کنند، در حالی که دولت ایران ۵۰ درصد آموزش عمومی را واگذار کرده است که نتیجه آن فساد در آموزش شده است.

وی با اشاره به نابرابری در بحث ورود به دانشگاه گفت: ‌در تحقیقی که بچه‌های دین و اقتصاد انجام دادند کل قبولی منطقه۳ در دانشگاه ۳درصد است.

حسینی تصریح کرد: هم اکنون آموزش و پرورش ۲۲ گونه مدرسه دارد که هیچ تفاوتی با سایرین نمی‌کند جز در بحث پول گرفتن از مردم.

دانشگاه فرهنگیان حداقل‌ترین امکانات آموزشی و رفاهی را دارد
محمد امین مهدی‌پور دبیر کل جامعه اسلامی دانشجویان در این نشست گفت: همانطور که یک استاد دانشگاه گفت اگر شرایط مناسب و ذهنیت آرامی نداشته باشد، نمی تواند به وظیفه خود عمل کند، یک معلم هم نمی‌تواند برای روز بعد و جلسات آینده تدریس خوبی را داشته باشد.


مهدی‌پور ادامه داد: ما نمی‌توانیم بگوییم که دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه دولتی است. امروز دانشگاه فرهنگیان با ۴۵درصد کسری حقوق دانشجویانش گذران می‌کند و بین تمام دانشگاه‌های سراسر کشور حداقل‌ترین امکانات آموزشی و رفاهی را دارد.

مهدی‌پور یادآور شد: سرانه دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در میان دانشگاه‌های کشور در کمترین سطح خود است. دانشجوی دانشگاه فرهنگیان در بدترین شرایط امکانات آموزشی و رفاهی تحصیل می‌کند، از طرفی قیمت هزینه‌های رفاهی در این دانشگاه دو برابر دانشگاه‌های دیگر است.

فرایند ارتقاء اساتید در محتوای قوانین و نحوه اجرا ناعادلانه است
شهلا باقری عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در این نشست با اشاره به اقدام وزارت علوم در راستای اجرای ساختار هیات انتظامی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها گفت: هیئت برای بررسی تخلفات هیات علمی دانشگاه‌ها پیش‌بینی شده و ساختار آن هم به‌گونه‌ای است که خود اعضای هیات علمی همان دانشگاه متصدی بررسی تخلفات هستند.

وی ادامه داد: اخیراً در راستای بحث خودشان که عدالت آموزشی است، تخلفات پژوهشی را هم به لیست خود اضافه کرده‌اند. البته به خود این ساختار نیز انتقاداتی وارد است، چراکه بعضا خود موجب بی‌عدالتی می‌شود!


باقری در ادامه فرایندهای ارتقاء را هم در محتوای قوانین و هم در نحوه اجرا، بعضا نا عادلانه توصیف کرد و ادامه داد: به‌طور مثال دیده شده که در یک دانشگاه، فردی که قرار است پرونده ارتقاء اساتید را بررسی کند، در گروه، دانشکده و دانشگاه همان نفر ثابت است، در این صورت اگر یک نفر را از مرحله گروهی حذف کند، این فرد به دانشکده و دانشگاه راه پیدا نخواهد کرد. چنین اختیاراتی می‌تواند راه را برای اعمال سلایق شخصی در ارتقای اساتید باز کند.

این استاد دانشگاه گفت: ما می‌توانیم قوانین و قواعد حساب شده آموزش اساتید برجسته را در مدارس داشته باشیم تا در کوتاه مدت بتوانند نقص نیروی انسانی ما را پر کنند. البته نیاز به قانون دارد تا در آینده منجر به ایجاد مشکلات نشود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: زیرساخت عدالت آموزشی که عدالت فرهنگی است، وجود ندارد. ما سیاستگذاری فرهنگی در باب عدالت فرهنگی می‌خواهیم، یعنی اگر آموزش به ما می‌گوید چیزی باید تدریس شود، عدالت فرهنگی می‌گوید چرا آموزش داده می‌شود و چگونه آموزش داده شود.

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




آرشيو