دوشنبه ١٨ آذر ١٣٩٨

 


شماره خبر :٥٦٠٣١٧

ارسال به دوست نسخه چاپي

  تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ٢٢ آبان ١٣٩٨
 
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مراغه:
عبادات ما دارای حقایقی است که انسان عابد باید به آنها راه پیدا کند
حجت‌الاسلام شمسی گفت: عبادات ما دارای حقائقی است که انسان عابد باید به آنهاراه پیدا کند. عبادت‌هایی که ما انجام می دهیم مثل نماز و روزه، صرفا جنبه ظاهری و فیزیکی آنها مد نظر نیست بلکه همه این عبادات راه و هدایت هستند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها،  حجت الاسلام دکتر شمسی مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه مراغه  گفت: عبادات ما دارای حقائقی است که انسان عابد باید به آنهاراه پیدا کند. عبادت‌هایی که ما انجام می‌دهیم مثل نماز و روزه، صرفا جنبه ظاهری و فیزیکی آنها مد نظر نیست بلکه همه این عبادات راه و هدایت هستند.

شمسی ادامه داد: احکام و عباداتی که ما انجام می‌دهیم سه بعد دارد: ۱- بعد ظاهری ۲- بعد آداب ۳- بعد حقیقت و باطن.

وی تشریح کرد: هرکدام از این ابعاد در نوع خودش ما را برای رسیدن به آن حقیقت کمک می‌کند. در مورد بعد احکام نماز، یکسری احکام است مثل وضو، که باید انجام بگیرد وگرنه نماز مورد قبول نیست. در مورد بعد آداب نماز، مراد آن چیزهایی است که کیفیت نماز را بالا می‌برد بطور مثال وقتی حضور قلب و توجه داریم، وقتی وضو را با حالت خاص معنوی انجام می‌دهیم، مطمئننا این وضو در نماز ما تاثیر مثبت خواهد داشت. آن چیزی که خیلی مهم است و محور اصلی قبولی نمازها و مدنظر احکام دین ما است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مراغه خاطرنشان کرد: توجه دین به باطن نمازها و عبادتهای ما می‌باشد و مراد اصلی از مباحث دینی و عبادی و ظاهرهایی است که انجام می‌گیرد. همان رسیدن به آن حقیقت هایی است که از هدف اصلی از انجام عبادات دینی، می‌باشد. خداوند متعال در آیه ۵۶سوره ذاریات می‌فرماید: وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ. من بندگان را نیافریدم مگر اینکه عبادت کنند. چه چیزی از این عبادت نصیب خداوند می‌شود؟ هیچ چیزی. وقتی ما به آیات خداوند نگاه می‌کنید قطعا باید کنار هم نگاه کنید. مثل همان نگاهی که علامه طباطبایی دارد.

وی ادامه داد: اگر یک نگاه سطحی به آیات قرآن داشته باشیم، برایمان قابل فهم نخواهد بود. باید دقت کنیم که منظور قرآن از اینکه می‌فرماید بندگان را نیافریدیم مگر اینکه عبادت کنند، عبادت یعنی چه؟ قرآن در آیه ۶۱ سوره یس می‌فرماید: وَأَنِ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ. پس باید آیه ۵۶ سوره ذاریات را در کنار آیه ۶۱سوره یس ببینیم. آیه: وَأَنِ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ می‌فرماید: عبادت موضوعیت ندارد بلکه طریق و راه است، یعنی این عبادت گذرگاهی است تا شما به یک چیزی برسید. سومین آیه‌ای که در کنار آیات ذکر شده باید توجه داشته باشیم، آیه ۹۹ سوره حجر می‌فرماید: وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ ،عبادت پروردگارت را بجا بیاور تا نماز تو را به یقین برساند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مراغه در بخش پایانی سخنرانی خود گفت: بحث ما بر محور سوم که همان اسرار و باطن عبادات و مخصوصا نماز است می‌باشد. هروقت انسان به اسرار باطنی عبادتهای خودش پی‌برد، قطعا به آن حقیقت خواهد رسید. پیامبر مکرم اسلام(ص) می‌فرماید: الصلاه معراج المومن: نماز معراج مومن است. یعنی انسان را بالا می‌برد. پس چرا نماز مارا بالا نمی برد؟ این سوالی است که برای ما خیلی مشخص و آشکار است و جواب آن را باید در خودمان جستجو کنیم.

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




آرشيو