شماره خبر :٥٢٩٥٣٥

ارسال به دوست نسخه چاپي

تاریخ انتشار خبر : شنبه ٦ آبان ١٣٩٦
اختتامیه جشنواره تولیدات رسانه ای و کمک آموزشی اساتید معارف اسلامی برگزار شد
مأوا: مراسم اختتامیه جشنواره تولیدات رسانه ای و کمک آموزشی، ویژه مدرسین گروههای پنج گانه معارف اسلامی سراسر کشور، تحت عنوان «دانش یار» در محل سالن اجتماعات ساختمان مرکزی نهاد برگزار شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها (مأوا)، مراسم اختتامیه جشنواره تولیدات رسانه ای و کمک آموزشی، ویژه مدرسین گروههای پنج گانه معارف اسلامی سراسر کشور، تحت عنوان «دانش یار» شنبه 29 مهر ماه با حضور حجت الاسلام و الملسلمین جناب آقای قریشی، معاونت محترم آموزشی و پژوهشی نهاد، حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محمدنژاد، مدیریت محترم تأمین محتوای دروس معارف اسلامی و برگزیدگان جشنواره در محل سالن اجتماعات ساختمان مرکزی نهاد برگزار شد.

در این مراسم زارعی، رئیس اداره تولیدات رسانه ای وکمک آموزشی، گزارشی از فرآیند برگزاری جشنواره ارائه داد. وی با اعلام اینکه در بحث اطلاع رسانی، در حدود 230 واحد دانشگاهی مستقیماً از طریق ارسال پوستر و بروشور در جریان برگزاری جشنواره قرار گرفته اند، بیان کرد که علاوه بر این، در سه نوبت اطلاع رسانی پیامکی به تمامی مدرسین دروس معارف اسلامی در دانشگاهها صورت گرفته است وهمچنین از طرق دیگر از جمله اطلاع رسانی از طریق معاونت آموزشی دانشگاهها ونیز از طریق سامانه تلگرامی میز معارف اطلاع رسانی انجام گردید.

وی افزود: در نهایت از حدود 130 اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره، حدود 70 اثر واجد ارزیابی قرار گرفت و از این تعداد مجموعاً 4 اثر به عنوان آثار برتر و 12 اثر به عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی گردید.

در ادامه حجت الاسلام قریشی ضمن خوش آمدگویی به میهمانان، این جلسه را فرصت مغتنمی برای آشنایی با اساتیدی دانست که متولی ترویج آموزه های دینی در سطح جامعه خصوصاً دانشگاهها هستند.

وی با بیان اهمیت تولید علم خصوصاً در حوزۀ دروس معارف اسلامی، به برخی خلأها و آسیب های موجود در این حوزه اشاره کرد و بیان داشت مسیر موجودِ تولید و سفارش کتب درسی معارف اسلامی، استاد مولّد تربیت نمی کند.

حجت الاسلام قریشی با تأکید بر بازنگری در محتواهای قدیمی، بیان داشت که امر تولید علم، امری همگانی است و در حوزۀ دروس معارف اسلامی استاد و مدرس این دروس است که باید به این نتیجه برسد که روش یا محتوا را تولید کند. جشنوارۀ «دانش یار» ادارۀ تولیدات رسانه‌ای وکمک آموزشی که اساتید سراسر کشور در آن مشارکت داشته اند، به تحقق این امر کمک شایانی خواهد کرد.

وی یادآور شد که از بین 1400 عضو هیأت علمی گروههای معارف، سالانه حداقل بایستی 40 یا 50  اثر خوب و کارآمد به بازار نشر معرفی گردد تا در اختیار دانشجویان و سایرین قرار گیرد.

حجت الاسلام قریشی تأکید کرد که اساتید نباید واهمه این را داشته باشند که کتاب تألیفی خود برای دانشجویان معرفی کنند. در واقع اگر برای تألیف یک کتاب در حوزه دروس معارف اسلامی، یک گروه مشاوره تشکیل شده و مطالب لازم را به نویسنده انتقال دهند، ما شاهد تولید یک اثر خوب خواهیم بود.
حجت الاسلام قریشی سپس با اشاره به اینکه دنیای امروز دانشجو آمیخته با فضای مجازی، تصویرپردازی و قالب های رسانه ای است، اظهار داشت: نوع ارتباط گیری با چنین فردی باید متفاوت از روش های سنتی و فعلی باشد.

پرداختن به مقوله طرح «نیاز محور» از دیگر محورهای سخنان معاون آموزشی و پژوهشی بود. وی بیان داشت: در طرح نیاز محور قرار بود ما به سمت شناسایی و رفع نیازهای واقعی دانشجویان حرکت کنیم، اما آنچه که باید اتفاق بیافتد، نیفتاد و به نوعی، انحراف از مسیر آن رخ داد.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ضمن اشاره به برخی از تشکل ها و انجمن های تازه تأسیس که در صدد ترویج نوعی مباحث اعتقادی و اخلاقی غیر اصیل و خارج از آموزه های حقیقی دینی هستند و دانشجویان را در دانشگاهها با روش ها و محتوای جدید به سمت خود جذب می کنند، افزود: گروههای معارف اسلامی باید برای این جریانات و اتفاقات نیز برنامه، مطلب و روش های مطلوب داشته باشند؛ به بیان دیگر باید در مقابل این جریانات حرف تازه ای داشت و با روش متناسب با آنها مقابله کرد. آنچه که مهم است در تمامی این حوزه ها ما نیازمند نظرات اساتید معارف هستیم.

حجت الاسلام قریشی در بخش دیگری از صحبت های خود به هماهنگ سازی میان مطالب مربوط به معارف اسلامی در سطح دوره متوسطه و دانشگاهها اشاره کرد و افزود: نباید دانشجو در کلاس درس معارف احساس کند مطالب تکراری برای او ارائه می گردد.

در ادامه مراسم برخی از برگزیدگان جشنواره به بیان نقطه نظرات و راهکارهای خود پرداختند که اهمّ آن به شرح ذیل است:

-  تأکید بر اصلاحات در طرح نیاز محور و گسترش آن در گروههای معارف اسلامی
-  پر رنگ شدن نقش استاد در طرح نیاز محور در مقایسه با کتاب
- گره خوردن بیان وعمل استاد در راستای تأثیرگذاری بیشتر
-  تلاش برای توانمندسازی مدرسین در امر نگارش کتاب و مقاله
-  تشکیل هسته های علمی در گروههای معارف با همکاری سایر بخش های دانشگاهی
-  بر عهده گرفتن بخشی از برنامه های مربوط به اردوهای دانشجویی توسط اساتید معارف اسلامی
- استفاده از فیلم های کوتاه و اثر گذار و نیز اسلایدهای مفید و جذاب در کلاس

آثار برتر و شایسته تقدیر جشنواره تولیدات رسانه ای و کمک آموزشی اساتید معارف اسلامی  با عنوان "دانش یار" به شرح زیر است:

الف- آثار شایسته تقدیر
1.  پرده نگار «تفسیر موضوعی قرآن»، محمد صالحی عارف
2.  —--------------------------------، احمد ابراهیمی درچه
3.  —--------------------------------، هدایت الله امیری
4.  —------ «اندیشه اسلامی»، اکبر ساجدی
5.  —------ «اندیشه اسلامی 1 و 2»، محمد جوا اخگری
6.  —------ «آیین زندگی»، زیبا جهازی بغدادآبادی
7.  —------ «دانش خانواده»، احمد ابراهیمی درچه
8.  طرح «غنی سازی طرح نیاز محور با بکارگیری شیوه های فلسفه ورزی صدرایی»، فاطمه حاجیلویی
9.  جزوۀ «وحی؛ تعامل خدا و بشر»، سید محسن عرفانی
10.  کتاب «همدلی در ایستگاه صمیمت» (مکمل درس آیین زندگی)، حسین عمویی
11.  کتاب «به فرزندم بیاموز»، حسین عمویی
12.  کتاب «درسنامه تفسیر موضوعی قرآن کریم»، محسن عمیق
13.  نرم افزار اندروید برای درس وصایای امام خمینی، حامد واحدی
14.  اینفوگرافی دروس انقلاب اسلامی و تاریخ و فرهنگ تمدن، مهدی تابنده
15.  راه اندازی کانال تلگرام در زمینه پاسخ به شبهات، محمد قربانی مقدم

ب- آثار شایسته تقدیر و جایزه
1.  کتاب «نقد و بررسی طبقه بندی علوم در تمدن اسلامی با تأکید بر نقش ایرانیان» محمد باقر خزائیلی و اصغر منتظر قائم
2.  مقالات و فعالیت های رسانه ای در زمینه ترویج «فقه پزشکی»، اکبر ساجدی
3.  کتاب «شناسایی خلقت»، محسن عمیق
4.  کتاب «اندیشه اسلامی 1، با تأکید بر روش نیازمحور»، حسین مطیع

انتهای پیام/

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




آرشيو