شماره خبر :٥٢٩٩٨٠

ارسال به دوست نسخه چاپي

تاریخ انتشار خبر : شنبه ١٣ آبان ١٣٩٦
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان در جلسه شورای دفاتر استانی نهاد:
خدا با اربعین، باب جدیدی برای تحول روحی جوانان باز کرده است/ سؤالی که طرفداران سازش جواب نمی‌دهند: «تا کجا باید عقب‌نشینی کنیم تا نظام سلطه راضی شود؟»
مأوا: حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به مراسم پیاده روی اربعین حسینی، آ ن را فرصتی برای جوانان دانست و ضمن تأکید به مسئولان دفاتر نهاد در خصوص تشویق دانشجویان برای حضور در این مراسم معنوی گفت: خدا با اربعین، باب جدیدی برای تحول روحی جوانان باز کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان در نشست شورای دفاتر استانی نهاد رهبری در دانشگاه های سراسر کشور که در روز یکشنبه 7 آبان ماه برگزار شد،با اشاره به فرارسیدن اربعین حسینی و پیاده روی عاشقان حسینی در این زمان گفت: پیاده‌روی اربعین پدیدۀ فوق‌العاده مهمی است که در سال‌های اخیر برای مردم ما پیش آمده است. البته این پیاده‌روی در عراق، سابقۀ قریب به هزارساله دارد. خصوصاً اگر در سیرۀ علمای نجف نگاه کنید، می‌بینید که یک بخشی از آن مربوط به پیاده‌روی‌های علما از نجف تا کربلاست. لذا اصل پیاده‌روی، برای مردم عراق مسئلۀ جدیدی نیست؛ آنچه جدید است، کمیّت بسیار زیاد زائران اربعین است که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است.

مردم کشور ما هم یک تعلّق خاطری به این پیاده‌روی پیدا کرده‌اند. بخشی از مردم کشورمان، در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند، اما چند برابر این تعداد هم هستند که نمی‌توانند بروند، و با «پای دل» در آنجا حضور پیدا می‌کنند.

کسانی که از سفر اربعین برمی‌گردند، این سفر را یک اتفاق نادر در طول عمرشان می‌دانند

وی افزود: آنهایی که به پیاده‌روی اربعین رفته‌اند، وقتی برمی‌گردند، اذعان می‌کنند که چند روز سفر اربعین، حقیقتاً یک اتفاق نادر، در طول عمرشان بوده است.

در جریان این حرکت عظیم، بخشی از مردم عراق که خودشان در سطح پایینی زندگی می‌کنند، همۀ دارایی و توانشان را به میدان می‌آورند و عاشقانه از زائرین اربعین، پذیرایی می‌کنند. این خدمت عاشقانه به زائرین امام حسین(ع) واقعاً یک فرهنگ عجیب است. یکی از آثارِ جریان اربعین، ایجاد محبت بین دو ملت ایران و عراق است. بسیاری از کدورت‌هایی که طی سال‌های جنگ بین دو ملت پدید آمده بود، تا حدّ زیادی برطرف شده است.

طبق روایات، قبل از ظهور، کربلا موقعیت و شهرتی جهانی پیدا می‌کند

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان گفت: از نظر جهانی هم توجهات به این پدیدۀ اربعین جلب شده است. خیلی‌ها در دنیا مطالعه می‌کنند که ببینند این چه حرکتی است که در میان تشیّع دارد اتفاق می‌افتد؟ مقالات متعددی در این زمینه نوشته شده است و مستندات بسیار زیادی تهیه شده است که این جریان را تحلیل کنند.

در روایات هم اشاره شده است که در آخرالزمان و قبل از ظهور، کربلا یک موقعیت و شهرتِ جهانی پیدا می‌کند و همۀ جهانیان، به امام حسین(ع) توجه می‌کنند.

در روایات، روی بحث پیاده‌روی برای زیارت، تأکید ویژه‌ای شده است

وی با اشارهخ به تأکیدات ائمه معصومین علیهم السلام بر روی موضوع پیاده روی گفت: در روایات ما روی بحث «پیاده‌روی» تأکید ویژه‌ای شده است، برخی عبارت‌هایی که در این‌باره وجود دارد جزء نوادر است! مثلاً اینکه امام صادق(ع) می‌فرماید: خدا پرستیده نشده به چیزی که مهمتر و بافضیلت‌تر از پیاده‌روی باشد. «مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَيْ‏ءٍ أَشَدَّ مِنَ الْمَشْيِ وَ لَا أَفْضَل‏» (تهذیب‌الاحکام/5/11) البته این روایت دربارۀ «مشیِ مطلق» است، اما طبق روایاتِ دیگر، «مشی» یا مربوط به حجّ است، یا مربوط به زیارت اهل‌بیت(ع) است، یا مربوط به مسجد و اماکنِ مقدس است.

استحبابِ پیاده‌روی برای زیارت خانۀ خدا، خودش بابِ مفصلی در روایات دارد. مثلاً اینکه فرموده‌اند: یک حجّ پیاده، معادل هفتاد حجِ سواره است(أَنَّ الْحِجَّةَ الْوَاحِدَةَ مَاشِياً تَعْدِلُ سَبْعِينَ حِجَّةً رَاكِباً ؛ عوالی‌اللئالی/4/29) همچنین دربارۀ پیاده‌رفتن به مسجد، فرموده‌اند: کسی که پیاده به سوی مسجد می‌رود، هر قدمی که بر زمین می‌گذارد، تا زمینِ هفتم برای او تسبیح می‌کنند(مَنْ مَشَى إِلَى الْمَسْجِدِ لَمْ يَضَعْ رِجْلًا عَلَى رَطْبٍ وَ لَا يَابِسٍ إِلَّا سَبَّحَتْ لَهُ الْأَرْضُ إِلَى الْأَرْضِ السَّابِعَةِ؛ تهدیب‌الاحکام/3/255)

ثواب پیاده‌روی برای زیارت امام حسین(ع)  

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان در خصوص ثاوب پیاده روی برای زیارت امام حسین افزود: دربارۀ پیاده‌روی برای زیارت امام حسین(ع) هم، باب مستقلی در وسائل‌الشیعه، مطرح شده است. امام صادق(ع) می‌فرماید: کسی که از منزلش برای زیارت امام حسین(ع) حرکت می‌کند، اگر پیاده باشد، به‌خاطر هر قدمی که برمی‌دارد، خداوند برایش یک حسنه‌ای حساب می‌کند و یک سیئه‌ای از او پاک می‌کند. وقتی به محدودۀ حرم می‌رسد، خداوند او را جزء صالحین محسوب می‌کند و وقتی زیارتش را انجام می‌دهد، جزء فائزین قرار می‌گیرد و وقتی می‌خواهد برگردد، مَلَکی از طرف خدا می‌آید و می‌گوید: خدا به تو سلام می‌رساند و می‌فرماید که «از اول شروع کن، آنچه گذشته بود، بخشیده شد» (...إِنْ كَانَ مَاشِياً كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ حَطَّ بِهَا عَنْهُ سَيِّئَةً؛ وسائل‌الشیعه/14/439)

در روایت دیگری می‌فرماید: کسی که از خانه‌اش به قصدِ زیارت امام حسین(ع) حرکت می‌کند، همین‌که اولین قدم را برمی‌دارد، خدا گناهانش را می‌بخشد و بعد، هر قدمی که برمی دارد مدام او را تقدیس و تطهیر و پاک می‌کنند تا اینکه به حرم امام حسین(ع) برسد، وقتی به حرم رسید، خدا با او نجوا می‌کند. (...حَتَّى يَأْتِيَهُ فَإِذَا أَتَاهُ نَاجَاهُ اللَّه‏؛ وسائل‌الشیعه/14/421) اینکه می‌فرماید «خدا با این شخص نجوا می‌کند» واقعاً عجیب است و جای تأمل دارد.

خدا با اربعین، باب جدیدی برای تحول روحی در بین جوانان باز کرده است/ مسئولین دفاتر برای مسافرین اربعین، جلسه بگذارند و صحبت کنند

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در خصوص تشویق دانشجویان برای حضور در این مراسم معنوی تأکید کرد: به مسئولین دفاتر نهاد در دانشگاه توصیه می‌کنیم از این فرصت استفاده کنند و برای دانشجویانی که می‌خواهند به زیارت اربعین بروند، جلسه بگذارند و برایشان صحبت کنند تا این سفر را با معرفت بیشتری انجام دهند. بیان تذکرات معرفتی برای زائران و همچنین ارتباط ‌برقرارکردن با زائران، بعد از بازگشت از سفر اربعین، بسیار می‌تواند مفید واقع شود.

وی افزود: خداوند به‌وسیلۀ امام حسین(ع) و پیاده‌روی اربعین، باب جدیدی باز کرده است و در میان جوانان یک انقلاب روحی دارد اتفاق می‌افتد که تحول بزرگی است. بعید می‌دانم تمام تلاش‌های ما به اندازۀ یک قدمی که جوان دانشجو در این مسیر برمی‌دارد، از جهت تحولات روحی، تأثیرگذار باشد. لذا با ابتکارات خودتان، از این فرصت خوب استفاده کنید. جوانانی که در اربعین می‌روند و دلدادۀ امام حسین(ع) می‌شوند، می‌توانند بهترین نیروهای فرهنگی دانشگاه باشند که شما می‌توانید از ظرفیت و توان آنها استفاده کنید.

تأکید اصلی ما در تغییراتِ اخیر در ستاد، بر «طرح راهبری» بود

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در خصوص تغییرات ایجاد شده در ستاد نهاد گفت: پس از این مقدمه، به اصل بحث بپردازیم. در جلسۀ قبل، دربارۀ ایجاد یک فضای جدید و بانشاط‌تر در نهاد صحبت کردیم و تلاش کردیم که این فضای جدید را از ستاد، شروع کنیم و بعد، دامنۀ آن‌ هم در دفاتر، اتفاق بیفتد. ما حوزۀ ریاست و هر چهار معاونت موجود در ستاد را تغییر دادیم، اما معنایش این نیست که این تحول در دفاتر هم با تغییرِ مسئولین دفاتر اتفاق می‌افتد؛ در دفاتر به نوع دیگری باید این تغییر صورت بگیرد.

تأکید اصلی ما در تغییراتِ ستاد، بر «طرح راهبری» بود، می‌خواستیم تغییر و تحولات ستاد به‌گونه‌ای اتفاق بیفتد که ستاد، بیشتر بتواند در طرح راهبری، از دفاتر حمایتِ محتوایی کند. معاونت‌ها و مدیریت‌ها مأموریت دارند که در زمان محدودی، برنامۀ فعالیت‌های خودشان را در حمایت از طرح راهبری و خصوصاً راهبردهایی که دفاتر انتخاب کرده‌اند، تدوین کنند.

مسئولِ هر حوزۀ دانشجویی، مسئولِ دفتر نهاد در همان دانشگاه است

وی افزود: دربارۀ تغییر در حوزۀ دانشجویی هم لازم می‌دانم تذکری عرض کنم. همان‌طور که از قبل بیان کرده بودیم، مسئولِ حوزۀ دانشجویی در هر دانشگاهی، همان مسئولِ دفتر نهاد در آن دانشگاه است. لذا اگر مسئول دفتر نهاد در یک دانشگاه، این مسئولیت را نپذیرد، اصلاً حوزۀ دانشجویی در آن دانشگاه تأسیس نمی‌کنیم، و اگر در وسط راه هم باشد، آن را تعطیل می‌کنیم.

مسئول دفتر نهاد، باید خودش را مسئول حوزۀ دانشجویی در آن دانشگاه بداند و همان‌طور که برای بخش‌های دیگرِ دفتر تلاش می‌کند، برای این حوزه هم تلاش کند. جایگاه مدیر حوزۀ دانشجویی نیز-طبق مصوبۀ شورای نمایندگان- جایگاه معاون مسئول نهاد است و علاوه بر حوزه، می‌تواند به کارهای دیگرِ دفتر نهاد هم کمک کند.

ترامپ دیوانه نیست، بلکه دیوانه‌وار از منافع آمریکا حمایت می‌کند

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان در خصوص 13 آبان و روز مبارزه با استکبار جهانی افزود: دبا توجه به اینکه در آستانۀ 13آبان هستیم، به ذکر چند نکته دربارۀ آن می‌پردازم. 13آبان یکی از روزهای مهم در مناسبت‌های دانشگاهی است و امسال با توجه به بحث برجام و مواضع خصمانۀ آمریکا علیه ایران، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرده است و فرصت خوبی برای ما ایجاد شده تا دوباره به مسئلۀ ارتباط با آمریکا بپردازیم که یکی از مهمترین مباحث سیاسی و فرهنگی کشورمان است.

برخی می‌گویند «ترامپ دیوانه است!» او دیوانه نیست، بلکه دیوانه‌وار از منافع آمریکا حمایت می‌کند. ممکن است خودش را به دیوانگی بزند، اما خیلی هوشمندانه دارد برخورد می‌کند. این هم یک شیوه‌ای است که در پیش گرفته است.

هزینۀ سازش بیشتر از هزینۀ چالش و مقاومت است

وی تأکید کرد: تشکل‌ها، دفاتر نهاد و مجموعه‌هایی که می‌خواهند نقش ایفا کنند، لازم است به چند نکته توجه کنند. مهمترین مسئله در بحث 13آبان که امسال بیشتر می‌توانیم بر آن تأکید کنیم، این است که «هزینۀ سازش بیشتر از هزینۀ چالش و مقاومت است» اگر این را خوب تبیین کنیم، بسیاری از سؤالاتی که در ذهن دانشجویان هست، پاسخ پیدا می‌کند و بسیاری از شبهات هم برطرف می‌شود.

سال‌هاست که بحث سازش مطرح است. مقصود از سازش در عرف جهانی، این است که هرگاه بین ظالم و مظلوم، درگیری می‌شود و ظالم نمی‌تواند چیزی را به زور بر مظلوم تحمیل کند، سعی می‌کند از طریق مذاکره، مظلوم را وادار به عقب‌نشینی کند. یعنی مذاکره برای عقب‌نشینیِ قدم به قدمِ مظلوم، اتفاق می‌افتد.

در فرهنگ آمریکایی وقتی سخن از مذاکره به میان می‌آید، یعنی اینکه ما توانستیم رقیب خودمان را زمین بزنیم و او را وادار کنیم پای میز مذاکره بیاید و با ما گفتگو کند. لذا معنای مذاکره در فرهنگ آنها غیر از مذاکره در فرهنگ ماست.

ماجرای «یاسر عرفات» و جنبش فتح، نمونه‌ای از نتیجۀ سازش است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با نمونه هایی از مسئله سازش با استکبار در تاریخ گفت: در اینجا یک تجربۀ تاریخی از بحث سازش را عرض می‌کنم که ببینید سازش چه بلایی بر سر جریانات انقلابی می‌آورَد! همان‌طور که می‌دانید «یاسر عرفات» از جریان اخوان‌المسلمین بود که «جنبش فتح» را در فلسطین تأسیس کرد. بعد از جنگ شش روزه، فلسطینی‌هایی که به عقب رانده شده بودند در منطقه‌ای به نام «کرامه» مستقر شدند. در آنجا جنبش فتح که فقط 500نفر رزمندۀ مسلح داشت، کار را به‌دست گرفت و با اسرائیلی‌ها که تعدادشان 12هزار نفر بود، درگیر شد و آنها را شکست داد.

وی افزود: وقتی اسرائیلی‌ها دیدند که نمی‌توانند با اینها روبرو شوند، ملک حسین(پادشاه سابق اردن) را مأمور کردند که فلسطینی‌ها را سرکوب کند و او در سال 1970 جریان فلسطینی‌ها را شدیداً سرکوب کرد. و بعد از اینکه «انور سادات» رئیس‌جمهور مصر شد، یک مقدمه‌ای برای سازش فراهم کردند و بعداً مصر در جریان کمپ دیوید، اسرائیل را برای اولین‌بار به رسمیت شناخت.

بعد از این ماجرا به یاسر عرفات گفتند «به تو اجازه می‌دهیم در سازمان ملل، سخنرانی کنی»؛ این تنها امتیازی بود ک به یاسر عرفات دادند! و در عوض، او در سخنرانی خود در سازمان ملل اعلام کرد که «مذاکره با اسرائیل را پذیرفته است» این مذاکره سال‌ها طول کشید و ده‌ها بار او را وادار به عقب‌نشینی کردند و در نهایت، منطقۀ کوچکی به نام غزه را-به عنوان یک حکومت خودمختار- به فلسطینی‌ها دادند، البته تاکنون اسرائیل بیش از صد بار، تعهداتی که پذیرفته بود را نقض کرده است.

جنبش فتح که با 500 نفر، توانسته بود 12هزار اسرائیلی را وادار به عقب‌نشینی کند، بعد از سازش با اسرائیل، با کمال خفت و ذلت در یک منطقۀ کوچک، حبس شد و آرمان فلسطین هم ذبح شد. یاسر عرفات هم توسط آشپز خودش مسموم شد و از دنیا رفت. بعد از او کار به دست محمود عباس افتاد که هنوز آن ذلت، ادامه دارد. البته جریان حماس و جریان‌های دیگرِ مقاومت هم دوباره شروع به فعالیت کردند که در جای خودش باید بررسی شود.

سازش، هزینه‌های متفاوتی دارد / یکی از هزینه‌های فرهنگی سازش این است که نیروهای انقلابی را دلسرد می‌کند

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به هزینه های فراوانی که از سازش با دشمن نتیجه می شود افزود: یک نوع از هزینه‌های سازش، هزینه‌های فرهنگی است؛ از جمله اینکه سازش، نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی را دلسرد می‌کند. کسانی که سال‌ها مقاومت کردند و برای ایستادگیِ خودشان هزینه هم داده‌اند، با سازش، دلسرد می‌شوند. شما در ماجرای صلح امام حسن(ع) هم می‌بینید که شیعیان خالص ایشان، چقدر ناراحتی کشیدند. طبیعتاً چنین اتفاقی، خیلی می‌تواند آثار و تبعات روحی و روانی داشته باشد.

سازش، در نیروها و مردمی که همواره به‌وقت نیاز، در حمایت از نظام برمی‌‌خواستند، حالت بی‌تفاوتی و دلسردی ایجاد می‌کند و در مقابلش، زبان مخالفان را تند و تیز می‌کند و خیلی‌ها شروع می‌کنند به محاکمۀ نظام و مشکلات جامعه را متوجهِ جریان انقلابی می‌کنند. اینها جزء هزینه‌های فرهنگی سازش است. ‌البته تناقض‌های فکری ناشی از سازش، یک بحث مبسوط است که می‌توانید به آن بپردازید.

سؤالی که طرفداران سازش جواب نمی‌دهند: «تا کجا باید عقب‌نشینی کنیم تا نظام سلطه راضی شود؟»

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به هزینه سیاسی سازش با دشمن اشاره کرد و گفت: سازش، هزینه‌های سیاسی هم دارد. هر سازشی زمینۀ سازش‌های دیگر را فراهم می‌کند. باید به سؤالی که هیچ‌وقت طرفداران سازش جواب نمی‌دهند، بپردازیم و آن اینکه: «این عقب‌نشینی تا کجا باید ادامه پیدا کند؟» سازش یک نوع عقب‌نشینی است و باید لااقل یک قدم از مواضع خود عقب بیاییم و الا اصلاً سازش اتفاق نمی‌افتد.

«تا کجا عقب‌نشینی کنیم تا قدرت‌های برتر یا نظام سلطه، راضی شوند؟» طرفداران سازش به این سؤال، پاسخ نمی‌دهند و فقط صورت مسئله را پاک می‌کنند یا مسائل دیگری را مطرح می‌کنند.

هزینۀ سیاسی سازش این است که قدرت چانه‌زنی ما را کاهش می‌دهد / تجربه نشان می‌دهد که هر سازشی منجر به خلع سلاح شده است

وی افزود: هزینۀ سیاسی سازش این است که قدرت چانه‌زنی ما را به‌شدت کاهش می‌دهد. رقبای کوچک منطقه‌ای را بسیار جسور می‌کند و همچنین اعتماد هم‌پیمانان منطقه‌ای را سلب می‌کند یا آن را تضعیف می‌کند. بالاخره یک عده‌ای در منطقه روی ما حساب کرده‌اند؛ وقتی سازش اتفاق می‌افتد طبیعی است که اعتمادِ آنها نسبت به ما زیر سؤال می‌رود.

وی ادامه داد: سازش، هزینه‌های نظامی هم دارد. تجربه نشان داده است که هرجا سازشی مطرح شده، منجر به خلع سلاح شده است. در رشتۀ علوم سیاسی این بحث مطرح است که طبق تجربۀ تاریخی، هرجا سازشی اتفاق افتاده است، بعدش جنگ هم اتفاق افتاده است. لذا فکر نکنیم که بعد از سازش، اوضاع ما خوب و مطلوب خواهد شد! اتفاقات بعد از سازش، بسیار پرهزینه‌تر از مقاومت است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان به موضوع اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی اشاره کرد و گفت: نکتۀ دومی که در بحث 13آبان و آمریکا باید به آن بپردازیم، مسئلۀ اسناد لانۀ جاسوسی است. این یک ذخیره‌ای است برای نشان دادن عمق خصومتی که بین ایران و آمریکا وجود دارد. خیانت‌های آمریکا در این اسناد آمده است و با استفاده از این اسناد می‌توانید در ذهن دانشجو این نکته را جا بیندازید که درگیری ما با آمریکا یک درگیری نقطه‌ای نیست بلکه یک درگیری خطی است. اگر بتوانیم خصومت آمریکا را نشان دهیم، لااقل کسانی که عاشق آمریکا نیستند، مشکل‌شان حل می‌شود. اما کسانی که عاشق آمریکا هستند، این عشق دیگر دوایی ندارد!

برخی می‌خواهند جا بیندازند که پیشرفت و رفاه اقتصادی ما فقط در گرو ارتباط با آمریکا و غرب است

وی افزود: نکتۀ سوم در مسئلۀ آمریکا این است که به منافع ملی، بیشتر توجه کنیم. عده‌ای سعی می‌کنند این را جا بیندازند که پیشرفت و رفاه اقتصادی ما فقط در ارتباط با آمریکا و غرب است! درحالی‌که واقعاً این‌طور نیست. کشورهایی که سال‌ها در خدمت آمریکا بودند و الان هم هستند، به کدام پیشرفت و رفاه رسیده‌اند؟!

آمریکایی‌ها هر سال به مصر، کمکِ نقدی می‌کنند و علی‌القاعده مصری‌ها باید به تکنولوژی و رفاه هم برسند، اما این‌طور نیست! پاکستان که در مقابل آمریکا تسلیم است، چه رفاهی برایش ایجاد شده است؟ آمریکایی‌ها سال‌ها در افغانستان حضور دارند، اما کدام رفاه را برای مردم آن ایجاد کرده‌اند؟!

سازش، در تضاد با منافع ملی و امنیت ملی ماست

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان سازش با دشمن را در تضاد با منافع ملی دانست و افزود: رسیدن به رفاه و پیشرفت، در گروِ مقاومت است و با سازش نمی‌شود به اینها رسید. واقعاً مذاکره و سازش در تضاد با منافع ملیِ ماست. حضور آمریکا در منطقۀ ما تحت عنوان «منافعِ ملیِ آمریکا» صورت می‌گیرد و آنها خودشان صریحاً می‌گویند: «منافع ملی ما اقتضا می‌کند که در خلیج فارس، حضور پیدا کنیم!» درحالی‌که خلیج فارس بیش از 10هزار کیلومتر با آمریکا فاصله دارد. حالا وقتی ما می‌خواهیم با عراق-که همسایۀ خودمان است- همکاری کنیم، می‌گویند: «شما حق ندارید در عراق حضور داشته باشید!» درحالی‌که حضور ما در عراق و سوریه، به‌خاطرِ منافع ملی ماست. اگر ما از نگاه منافع ملی و امنیتِ ملی صحبت کنیم، برای خیلی‌ها بهتر جا می‌افتد.

برخی می‌خواهند بگویند: یک آمریکای خوب داریم و یک آمریکای بد!  

وی ادامه داد: نکتۀ چهارم اینکه الان برخی دارند بین آمریکای اوباما و آمریکای ترامپ، تفکیک قائل می‌شوند! می‌‌خواهند بگویند: «یک آمریکای خوب داریم و یک آمریکای بد!» در حالی‌که آمریکای خوب و بد نداریم و نمی‌توانیم این دو حزبِ موجود در آمریکا را به خوب و بد، تفکیک کنیم! اتفاقاً برخوردِ دموکرات‌ها با ما، معمولاً پیچیده‌تر و شیطنت‌آمیزتر از جمهوری‌خواهان بوده است. اصلاً نقض برجام توسط آمریکا، در همان دورۀ اوباما شروع شد. ضمن اینکه قبلاً هم آمریکایی‌ها بارها بیانیۀ الجزائر را نقض کرده بودند.

تفکیک دیگری که برخی دارند انجام می‌دهند، تفکیک بین آمریکا و اروپا است. قبلاً می‌گفتند: اروپا کاره‌ای نیست، باید برویم مشکل‌مان را با «رئیس» حل کنیم! اما حالا که رئیس (آمریکا) چهرۀ خودش را نشان داده است، می‌گویند: اروپایی‌ها بهتر هستند!

از تشکل‌های انقلابی به‌خاطر روحیۀ استکبارستیزی‌شان، تقدیر کنید

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها از روحیه امقلابی و استکبارستیزی تشکل های دانشجویی در دانشگاه ها تقدیر کرد و گفت: اینها به‌دلیل استکبارستیزی‌شان، مورد هجمه و حمله قرار گرفته‌اند. الان موقعیت خوبی برای احیاء روحیۀ اینهاست. از اینها تقدیر کنیم و بگوییم: «شما درست تشخیص دادید؛ واقعیتِ استکبار و نظام سلطه همین است. اینها به عهد و پیمان، پایبند نیستند!»

بازخوانیِ کتاب خاطرات آقای روحانی هم، کاری است که می‌توانید انجام دهید. آقای روحانی خاطرات مذاکرات قبلی را که در سعدآباد با سه کشور اروپایی انجام شد، نوشته است. در بخش‌هایی از این کتاب، تصریح می‌کند که «اروپایی‌ها قابل اعتماد نیستند» آقای ظریف هم، کتاب و مصاحبه‌های متعددی دارد که -خصوصاً قبل از ماجرای برجام- گفته‌ است: به اینها نمی‌شود اعتماد کرد.

برجام می‌تواند به عنوان یک آینۀ عبرت، مطرح شود

وی افزود: برجام می‌تواند به عنوان یک آینۀ عبرت، مطرح شود. البته ما نمی‌خواهیم جریان مقابل را ملامت کنیم و بگوییم: «ما که گفتیم نمی‌شود؛ اما شما گوش نکردید!» مناسب نیست با این ادبیاتِ ملامت‌آمیز، وارد گفتگو شویم، چون لجبازی سیاسی ایجاد می‌کند و برای انسجام درونی کشورمان، خوب نیست.

خروجی برجام از این جهت خیلی ارزش دارد که مردم ما بعد از چهل سال از انقلاب، دوباره بفهمند که آمریکا همان آمریکاست و تفاوت نکرده است.

بحث تحریم‌های اخیر هم مطرح است و حرف‌های خطرناکی دربارۀ مسئلۀ موشکی، در داخل می‌شنویم؛ مثلاً اینکه «ما به موشک با بُرد بیش از 300 کیلومتر نیاز نداریم! اگر تا همین حدّ متوقف شویم، غربی‌ها راضی می‌شوند و دست از سرمان برمی‌دارند!» این بحث هم در برخی از محافل مطرح شده است.

 

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




آرشيو